NAEPCO Europe Sp z o.o. Praszka – pierwszą ofiara epidemii
Epidemia koronawirusa w miesiącu marcu i kwietniu przerwała łańcuch dostaw, wstrzymując działalności wszystkich koncernów samochodowych w całej Unii Europejskiej.
W Polsce praktycznie wszystkie zakłady branży motoryzacyjnej zawarły porozumienia w ramach „tarczy” zgodnie z ustawą z dnia 31 marca 2020 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Z informacji jakie zostały przesłane do Federacji wynika, że w zdecydowanej większość zakładów automotive zastosowano przepisy o postoju ekonomicznym w wymiarze do 80 % wynagrodzenia.
Strach przed zarażeniem koronawirusem spowodował w konsekwencji gwałtowny spadek na rynku zakupu nowych samochodów. Na unijnym rynku w odnotowano średnio 55 %. Największe straty zanotował rynek włoski aż 85 %. Francja, Hiszpania i Austria blisko 70 %, w Niemczech i Polsce ok.40 %.
Już dziś eksperci oceniają, że obecny kryzys może być głębszy niż ten z roku 2008. Ograniczenia planów produkcyjnych i zamówień mają już swoje konsekwencje.
Bardzo złą informację otrzymaliśmy z zakładu NAEPCO Europe Sp z o.o. w Praszce województwo opolskie (producenta pół osi napędowych) o zaplanowanych zwolnieniach grupowych.
Z 964 obecnie zatrudnionych redukcje mają dotyczyć ok. 250 pracowników co stanowi blisko 27 % ogółu.
I choć obecnie firma do końca czerwca będzie korzystać z pomocy w ramach „tarczy” już teraz rozpoczęła oficjalne negocjacje z zakładowymi organizacji związkowymi.
Jak głęboka recesja dotknie motoryzację? Na to pytanie trudno dziś odpowiedzieć, ale to że nie będzie dobrze nie ulega wątpliwości.
FZZMiH
Mirosław Grzybek