Sekcja motoryzacyjna – IndusriAll

Sekcja motoryzacyjna – IndusriAll

W dniach 18-19 czerwca 2014 w Luksemburgu odbyło się tegoroczne posiedzenie sekcji motoryzacyjnej funkcjonującej przy IndustriAll, w której z ramienia naszej Federacji Metalowcy uczestniczyło 3 przedstawicieli Grupy Fiata w Polsce. W trakcie konferencji uczestnicy zostali zapoznani z ogólną sytuacją w sektorze samochodowym w krajach unii europejskiej oraz wymienili się raportami krajowymi.

Z zaprezentowanych danych wynika, że sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym powoli, lecz nieznacznie się poprawia. Produkcja w roku 2013 osiągnęła blisko 15 milionów samochodów osobowych a sprzedaż wyniosła 12 milionów aut. Nadwyżka jest eksportowana do krajów poza Unię Europejską tj. do USA 1,0mln szt. Rosja 0,8mln szt. Chiny 0,5mln szt. Turcja 0,4mln. szt.

W krajach Unii największym powodzeniem cieszą się auta z segmenty A/B (małe i średnie) które stanowią ponad 35 % ogólnej ilości sprzedanych samochodów.

Według wstępnych prognoz produkcja w krajach Unii Europejskiej w roku 2016 może osiągnąć ok. 18,0mln sztuk, co pozwoliłoby na osiągnięcie rezultatu z roku 2007 tj. tuż przed kryzysem.

Z raportu jednoznacznie wynika, że środek ciężkości nowych inwestycji w przemyśle motoryzacyjnym przesunął się zdecydowanie w kierunku Europy środkowowschodniej. O tym kierunku dobitnie świadczą uruchomione już inwestycje – Hyundai i Toyoty/PSA/Citroena w Czechach, KIA na Słowacji, Fiata w Serbii, Forda i Renaulta w Rumuni, Audi oraz Mercedesa na Węgrzech.

Najkorzystniej sytuacja w branży prezentuje się w Czechach i na Słowacji, gdzie łącznie powstaje ponad 2,0mln samochodów, co jest porównywalne z produkcją w takich krajach jak Hiszpania (2,2mln), Francja(1,8mln) czy Wielka Brytania (1,9mln).

Spore kłopoty sektor motoryzacyjny przeżywa w Belgi gdzie po zamknięciu zakładów GM/Opel w Antwerpii, podobny los spotkał zakłady Forda w Genk. Do wspomnianych zakładów w najbliższym czasie ma dołączy w zakład GM w niemieckim Bochum. Natomiast dzięki redukcji kosztów pracy tj. rezygnacja z nagród jubileuszowych, zostały uratowane zakłady Forda w Kilonii gdzie nadal będzie powstawał Ford Fiesta.

Na tle Europy i na tle naszych południowych sąsiadów nasz przemysł motoryzacyjny z produkcja 575 tyś. szt. w roku 2013 (w 2009 była to produkcja blisko 0,9mln samochodów) nie prezentuje się zbyt okazale, ponieważ już nie tylko Czesi i Słowacy nas wyprzedzają ale również Rumunia i najprawdopodobniej w najbliższej przyszłości Węgry.

W roku ubiegłym największe spadki produkcji zanotowali włoscy producenci, ponieważ ich fabryki opuściło niecałe 400 tyś aut.

Optymizmem w Polsce może budzić jedynie dynamicznie rozwijający się sektor dostawców dla motoryzacji i nowa inwestycja VW we Wrześni.

Przemysł motoryzacyjny to nadal jeden z najważniejszych sektorów europejskiej gospodarki.

Mirosław Grzybek

FZZ Metalowcy

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.