Sekcja motoryzacyjna industriAll – 24.02.2015
W dniu 24 lutego 2015 w Centrum Kongresowym Elewijt/Bruksela miała miejsce konferencja sekcji motoryzacyjnej funkcjonującej przy IndustriALL. Myślą przewodnią tej konferencji było zagadnienie – Jakie skutki dla przemysłu motoryzacyjnego będą miały założenia przyjęte dla rozwoju Unii Europejskiej w strategii Europa 2020, a głównie dotyczące ograniczenia emisji dwutlenku węgla, CO2.
W swoim wystąpieniu i prezentacji ekspert unijny Pete Harrison z Europejskiej Fundacji Klimatycznej przedstawił szerokie spektrum tego zagadnienia. Zwrócił uwagę, że przemysł samochodowym w niedalekiej przyszłości czeka spore wyzwanie poprzez zastosowanie nowych technologii w tym zwiększenie w sprzedaży samochodów napędzanych energią elektryczną pochodzącą z baterii elektrycznych lub zasilania hybrydowego. Sporym wyzwaniem pozostają napędy wodorowe, ale to jak podkreślił wyzwanie dla następnej dekady. Ograniczenie emisji spalin a tym samym, CO 2 powinno skutkować transferem zatrudnienia do nowych gałęzi przemysłu związanych ( np. z produkcją baterii akumulatorowych) jednak nie powinno mieć negatywnego wpływu na utrzymanie miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym.
W drugiej części spotkania uczestnicy zapoznali się z belgijskimi formami aktywizacji zawodowej bezrobotnych przez firmę EDUCAMP. Firma ta wykorzystuje do swojej działalności przeprowadzania szkoleń i edukacji środki pochodzące z podatku wysokości 0,7 % płaconego przez belgijskich pracodawców do budżetu państwa.
Zainteresowanych sytuacją w motoryzacji za rok 2014 odsyłam do angielskojęzycznej prezentacji przygotowanej przez organizatorów.
FZZ Metalowcy
Mirosław Grzybek