TZB ds. przemysłu motoryzacyjnego

TZB ds. przemysłu motoryzacyjnego

W dniu 15 maja w trybie online miało miejsce spotkanie Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. przemysłu motoryzacyjnego. Przedmiotem dyskusji był wpływ unijnych uregulowań dotyczących zakazu sprzedaży nowych samochodów osobowych z silnikiem spalinowym po roku 2035, możliwość stosowania paliw syntetycznych, normy emisji spalin Euro 7, oraz  aktualna sytuacja  w zatrudnianiu w kontekście  zwolnień grupowych w FCA Powerttrain Bielsko-Biała, MAN Starachowice, Magneti Marelli Sosnowiec oraz likwidacji zakładu Volvo we Wrocławiu. Według eksperta ze strony pracodawców w ramach polityki neutralności klimatycznej, ograniczenia emisji CO2 w Polsce do 2035 roku z mapy gospodarczej Polski może zniknąć ok. 120 tyś miejsc pracy związanych bezpośrednio z produkcją samochodów spalinowych. Przy produkcji tzw. elektryków biorąc pod uwagę pracochłonność może zostać zachowanych jedynie ok. 30 % tych miejsc co stanowi ogromnym problem i wyzwanie. Na pytania ze strony społecznej czy obecny rząd ma przygotowane rozwiązania strukturalne uczestnicy nie otrzymali konkretnych odpowiedzi. Przedstawiciel Ministerstwa klimatu przedstawił planowane inwestycje w infrastrukturę sieci eklektycznej, której głównym celem ma być budowanie „szybkich ładowarek” w odległościach oddalonych ok. 120 km. Jako strona społeczna zwróciliśmy się do strony rządowej i pracodawców aby w najbliższym czasie rozpocząć dialog i dyskusję nad wypracowaniem rozwiązań pozwalających nad przeprowadzeniem transformacji i zachowania jak największej ilości miejsc pracy.  W spotkaniu uczestniczyło 10 przedstawicieli naszej Federacji.           

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.